het rendez-vous

We schrijven het jaar 1899. Terwijl op de Brusselse Kunstberg werklui de bouten vastschroeven in Paul Saintenoy’s stalen constructie voor kledinggigant Old England, zetten dokwerkers in Antwerpen de eerste “Aeolian Pianola’s” van de New York Red Star Line aan wal. Algauw prijken pianola’s in heel wat welgestelde salons, en ook de melomane koningin Elisabeth van België krijgt haar eigen mechanische piano.

We draaien de kalender door naar mei 2007: naar aanleiding van de Elisabethwedstrijd voor piano nodigt het Muziekinstrumentenmuseum, de huidige bewoner van Old England, u uit op een pianola rendez-vous. Omkaderd door verschillende types van pianola’s, waaronder een Autopiano uit de erfenis van Hare Majesteit koningin Elisabeth, kan u in de concertzaal komen genieten van een moment musical, luistert u naar een lezing-met-muziek of waagt u zich zelf eens aan dit wonder van techniek.

Sleutelfiguur in de serie activiteiten is Rex Lawson, een man die zijn leven wijdt aan de pianola. Rex is een hoog gewaardeerde pianolist en een autoriteit voor alles wat te maken heeft met mechanisch geproduceerd pianospel. Hij is een van de verantwoordelijken van The Pianola Institute in London, dat zich inzet voor de herwaardering van de muzikale capaciteiten van deze instrumenten.